Veldwerk Optimaal is u graag van dienst. Wij zijn gespecialiseerd in face-to-face onderzoek, mystery guest / shopping onderzoek en online onderzoek. Maar ons dienstenpalet is groter: ook telefonisch onderzoek, registratie- en observatieonderzoek, en indien gewenst data-analyse en rapportage. Wanneer u voor Veldwerk Optimaal kiest kunt u er zeker van zijn dat wij ons voor 100% inzetten om u de beste service en kwaliteit te bieden. U krijgt full service als u daarom vraagt, full attention komt ongevraagd.


Veldwerk Optimaal is bij uitstek een dienstenaanbieder. Wij zijn een full service bureau, maar belangrijker vinden wij het om u ‘full attention’ te geven. Om welke reden ook, tijd, capaciteit en/of expertise, wij voorzien u graag van advies en nemen u de zorgen uit handen. Wanneer u ons nodig heeft zijn wij er voor u, ons landelijke team van professionele en ervaren interviewers staat gereed om alle mogelijke opdrachten tot een voor alle partijen bevredigend einde te brengen.

Face-to-Face Onderzoek

Voor consumentenonderzoek is het face-to-face interview een van de meest effectieve methodes. Veldwerk Optimaal heeft een team van veldwerkers dat over heel Nederland verspreid is.
Face-to-face onderzoek heeft enkele grote voordelen. Ten eerste ontstaat er een persoonlijke relatie tussen respondent en interviewer, doordat men elkaar recht in de ogen kan kijken. Ten tweede zijn er enkele technische voordelen: er kan gebruik worden gemaakt van toonmateriaal en respondenten uit de doelgroep kunnen ‘op het oog’ worden geselecteerd (bijvoorbeeld enkel vrouwen of kopers die een bepaalde winkel verlaten). Wij helpen u graag bij het vinden van de juiste respondenten voor uw onderzoek.

  • Detailhandel en economie
  • Toerisme en recreatie
  • Farmacie en gezondheid
  • Sport en cultuur
  • Mobiliteit en verkeer

Mystery Guest / Shopping

Mystery shopping, biedt bedrijven en instellingen de mogelijkheid in de eigen keuken dan wel in andermans keuken te kijken. Voor veel bureaus een relatief weinig gebruikte methode, voor ons een tweede natuur. 

Bedrijven en instellingen besteden veel tijd, geld en energie aan training van medewerkers en gedragscodes, zodat de medewerkers de klant op de meest optimale wijze bejegenen. De effectiviteit van deze inspanningen is soms moeilijk te bepalen, een goed getrainde en objectieve mystery shopper kan het effect van deze inspanningen overzichtelijk in beeld brengen. De effectiviteit en efficiëntie van het beleid kan gemeten worden alsmede de mate van klantgerichtheid en de naleving van het door de organisatie gestelde beleid. 

Mystery shoppen is zeer specialistisch werk, niet iedereen is er geschikt voor en het vergt veel ervaring en concentratie, zowel van de mystery shopper als van de projectleider(s). Veldwerk Optimaal beschikt over een team van speciaal opgeleide en gemotiveerde mystery shoppers, ervaren projectleiders en een panel van deskundigen: medisch, juridisch en economisch.

  • 20+ jaar ervaring bij apotheken en drogisterijen
  • Ook actief in retail, horeca en mobiliteitssector
  • Altijd met rollenspel en getrainde mystery guests / shoppers

Online onderzoek

Maar liefst 98,5% van de Nederlanders (CBS: 2024) beschikt thuis over een internetverbinding. LinkedIn, Facebook, Instagram, X, TikTok en andere online communities worden veelvuldig gebruikt. In verschillende gevallen kan ook uw onderzoek online worden uitgevoerd.

Het gebruik van het web voor dataverzameling heeft vele voordelen. Het is snel en goedkoop in vergelijking met face-to-face interviews en het biedt alle voordelen van een zelf-in-te-vullen vragenlijst, zoals meer privacy en eigen tempo.

Daarnaast is de methode e-uitnodigingen sturen naar e-mailadressen uit een e-mailbestand inmiddels een oude en vertrouwde manier van online onderzoek uitvoeren. Veldwerk Optimaal beheert klantenbestanden voor relaties en voert hiermee online onderzoek uit.

  • Klanttevredenheidsonderzoek (KTO)
  • Medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO)